Szórd szét kincseid, a gazdagság legyél te magad Weöres Sándor

2013. március 3., vasárnap

Limes, Művészkönyv Triennálé

Az első igazi napsütéses szombaton nagy mehetnékem támadt, kiváló alkalom elmenni Leányfalura művészkönyveket nézni. A megnyitóról lemaradtam, pedig szívesen megismerkedtem volna az alkotókkal is, mert a kiállítás meggyőzött: szeretik a könyvet.

A helyszín a Leányfalu-Ház, Aba-Novák Galéria. Egy teremnyi kiállítótér, de mint a katalógusból értesültem sikeres kiállításokon vannak túl, "méretében kicsiny, de jól rendezhető térben... Huszadik századi és kortárs művészetet mutatunk be. Tevékenységünkben nem kötődünk semmilyen műfajhoz, stílushoz, irányzathoz, iskolához, tanultsághoz, manírokhoz. Egyetlen rendező elv van csupán: a minőség!" A Limes címet-témát utólag értettem meg, szemben az épülettel található a római kori limes egyik őrtornyának romja.

Bornemisza Rozi: Latin közmondások
Bornemisza Rozi közvetlenül is reagál a témára, épített faszerkezetet idéző munkájával, de az összetett nyelvi struktúra hasonlóságának felfedezése is benne rejlik.
Elgondolkodtam a művészkönyv fogalmán, mindazok a cselekvések, tulajdonságok, minőségek, amelyek a könyvélményt jelentik számomra, megjelennek a kiállított tárgyakkal kapcsolatban. A katalógusban Szirányi István -a Magyar Művészkönyvalkotók Társaságának elnöke- így fogalmaz: "A könyv fogalmát tágan értelmező egyéni reflexiókról van szó, olyan művekről, ahol nem az olvasás az elsődleges, hanem az érzékelés-értelmezés vizuális egysége."

Richter Sára
Alapjaiban vetődik fel a sík- és térbeliség problémája. Richter Sára 'falképe' -sajnos a mű címét nem írtam fel-, folytatásos regénye sík textilfelületen jeleníti meg meseszerűen a (minden)napok hordalékát. Sokféle technikát sorakoztat fel, az 'olvashatóságot' ezek szakaszolása biztosítja. A művet bizonyára feltekerve tárolja, aminek kapcsán felidéződik bennem a tóratekercs, amelynek olvasása során mindig csak egy rész nyitott.

László Bandy: Avagy a bölcsesség nem kiált-é...?
Írás van rajta, olvasható, lapjai vannak, lapozható, mégis kinyílik a térbe László Bandy "dobozgrafikai" kísérlete. Izgalmas a lapok közti összefüggések, a különböző részek egymásrahatása. Úgy éreztem beléphetek egy-egy szobába a lapokkal határolt részek közé.
Kemény Zoltán "Minima Mozaik"-ja már létező kifejezéssel élve, síkplasztika. A tipokrif, azaz betűkép, felfüggesztett kép, belehelyezett cserélgethető betűrészletek (és a mellékelt cérnakesztyű) késztetik aktivitásra a látogatót, hogy maga is kipróbálja új kombináció létrehozását. Irigykedhetnek azok a tipográfusok, akiket nem ő tanított.

Butak András:Sleep Line A (balra lent)

Barabás Márton: Bach variáció hegedű kottalapra op 967
Könyvszobornak nevezi Barabás Márton saját míves-művész könyveit. A maga kötötte régi kiadású Bach mű többrétegű, nem csak a szó szoros értelmében, hanem a kapcsolatok, kép, zene, kotta, a térbeli megjelenés, a betekintés lehetősége -lencsék vannak a B-A-C-H hangok helyén- elmélyülésre késztet, újragondolni a műfajok közti jelenségeket.

Pézman Andrea: Limes = határérték
Pézman Andrea (Szlovákia) már új szempontot vet fel, a digitális kor, az internet könyvét, a végtelenséget. A sík-tér problémáját, a jövő kérdését, mi lesz a (művész)könyv új formája. Szavazni is lehetett a kiállítás díjazottjára, én őt jelöltem meg.
A név szerint nem említettek, Boström Asa (Svédország), Horváth Anna, Kiss Ilona, Pataki Tibor, Sóváradi Valéria, Szirányi István kiváló munkákkal szerepelnek, róluk a bejegyzés szokásos méreteit tekintve egy más alkalommal szólunk. A kiállításra jellemző rendezést, körültekintő figyelmet -a terem kicsinysége ellenére is- messzemenően tisztelem, remélhetően nagyobb tere nyílik majd a társaságnak a bemutatkozásra a következő triennálé alkalmával.
A Magyar Művészkönyvalkotók Társasága 1993-ban alakult, idestova 20 évesek, komoly sikerekkel, díjakkal. Ez a kis koncentrált kiállítás méltó keresztmetszetet ad a művészkönyvről. Végül szeretnék még idézni fogalmakat, jelzőket, megfogalmazásokat a mostani katalógusból és a nekem is meglévő 1994-es kiadványukból:
Mail art mozgalom; határátlépés; új vonalak; kiterjesztett látás; a művészkönyv műtárgy. Szirányi István
Lapozható, objektszerű plasztika, ami egyedi, és sugallja az alkotó varázslatos másságát. Budahelyi Tibor
...egy esztétikai hitvallás hordozói. A könyvtárgy egy komplex, interdiszciplináris alkotás. Butak András
Szellemiség és vizuális élmény kettőssége. Damó István
Művészkönyv az, amelyik annak mondja magát. Gémes Péter
Szerintem a művészkönyv:
1. A lét titkainak személyes kutatóútja.
2. Az érdekesség-érdektelenség kötetei.
3. Lelki szárnyalások adatmentése.
4. A múló idő tetovált oldalai.
5. Az eleven gyermekkor hányatott képei.
6. A halhatatlanság folytatásos füzetei.
Vasvári László Sándor

A kiállítást szíves örömest ajánlom mindenki figyelmébe.

1 megjegyzés:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...