Szórd szét kincseid, a gazdagság legyél te magad Weöres Sándor

2016. március 18., péntek

Jubileum

Kováts Albert Örök Übü című kiállítása elé

A 2010-es Arnolfini Fesztiválon
Idén száz éves 
a dadaizmus.
Idén 80 éves Kováts Albert.
Hogy Übü dada, az nagyon dada.
Mostanában különösképpen.
Kováts Albert pedig cseppet sem az idős mester, aki a felhőket számolja. Dolgozik.
Esze ágában sincs levenni lábát a gázpedálról. Máig töretlen benne a festői folyamat - ahogy egyszer maga fogalmazta. Nem ismétli önmagát, de vannak témái, amiket bizonyos időnként újra szemügyre vesz, finomít.
Amik vörös fonalként kísérik pályáját.

Übü apó 1967
Alfred Jarry ihlette Übü király sorozata a diktatórikus berendezkedés, a hétköznapi abszurditások tükörképe. 1967-et írtunk, mikor Übü apó című festményét - ha nem is politikai, de stilisztikai okokra hivatkozvan kizsűrizték a Fiatal Művészek Stúdiója tárlatáról. Vajda Lajos varázsa alatt áll ekkor. Párizsi találkozása Max Ernst metszetkollázsaival aztán a nyolcvanas években öt év szenvedélyes kollázsolásra ösztökéli. 

Újra felveszi az Übü szálat. Régi metszeteket használ, de teljesen szembemegy Ernst módszerével: a szanaszét heverő, konkrét kivágásokból visszamaradt, vagányan szétvagdosott maradékokat rendezi higgadt rendszerbe. Homogén háttérre ragasztja, precízen kitervelt vonalakkal köti össze őket.
A mintegy ötven lapból álló sorozat témája és művészi hatása átfolyik az időn. Ma is értjük, miről beszélt akkor.

A palota reggel 1981
 A sorozat közepe felé megjelennek a járatok, alagutak. Lassan kihullanak a kivágott képi részletek, majd az idő múlásával teret nyer újra a festészet. A kétezres évek felé megjelennek a hálózatok, térképek, a városok lezárt utakba torkoló labirintusokkal. Nagyon szép ez a ív. A művész hű marad magához, de fejlődik, kísérletezik tovább, nincs megállás. Megtalálhatatlan magyarázatokat keres az örök kérdésekre. Nála ez nem mindig az, hogy honnan hová, hanem a hogyan. Hogyan maradjunk szabadok, szuverén lények, hogy dobjuk el a félelmet, hogyan maradjunk hűek önmagunkhoz, az ideáljainkhoz s hogyan szemléljük mégis objektíven a külvilágban zajló eseményeket.

Táj lezárt lejáratokkal 1983
















Kováts Albert Munkácsy-díjas (1999) festőművész 56-ban röplapok osztogatása miatt két évre börtönbe került. A rendszerváltozás után írni kezdett. Művészeti és irodalmi lapok, folyóiratok közölték/közlik alkotó társakról, kiállításokról, könyvekről szóló írásait.  A kilencvenes évek közepén a Magyar Televízióban képzőművészeti műsorok szerkesztésével foglalkozott.  Alapító tagja, 2002 óta pedig elnöke a Magyar Festők Társaságának. Művészi minőség, szakmai korrektség és nem ideológiai összefüggések mentén teszi ezt. 
„Manapság nem látok semmit a világban, ami iránymutatóul szolgálhatna életre és művészetre. -írja egy helyen. Nincs irány, nincs biztos pont. Az ember, a művész csak önmagára számíthat. Csak a maga mércéje lehet a kiindulás és a cél alapja. Végtelenül nagy a mindenkori döntés felelőssége.“

Az Örök Übü című rendhagyó születésnapi kiállítás március 22-én 6 órakor Szilvásy Viktória hegedűművész és Rudolf András brácsaművész zenei műsorával kezdődik a Faur Zsófi Galériában. 1114 Bartók Béla út 25.

Sapkás Übü 2011
A zárónapon, április 11-én 6 órától Dr. Szeifert Judit művészettörténész megnyitó - és záróbeszéde Vörösváry Ibolya brácsaművész zenei műsora valamint Kováts Albert festőművész meglepetés-felolvasása várja a látogatókat.

2 megjegyzés:

  1. Gratulálok a Mesternek és a szöveg írójának is.

    VálaszTörlés
  2. tetszik ez a szabad, vidám, formabontó köszöntő,
    Isten éltesse az ünnepeltet!!!!

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...