Az első világháború utáni fellendülés létrehozott egy konstruktív szellemiséget, amely az esztétikai látványban is megvalósult. Ezt a Münchengrätzi Cipőgyár Rt. számára tervezett portál példázza a legjobban, sajnos csak fotóról ismert. Az arányos, különböző síkokban és anyagokban megjelenő felületek példaadóak lehettek.
Mint például ez a másik cipőbolt. A konstruktív hozzáállás a harmincas években külön ipart hozott létre, amelynél a cégek a tervezéstől, a gyártásig, a teljes kivitelezésig mindent vállaltak. Az 1930-as években a kiemelkedő tervezőgárda (például Kozma Lajos, Kaesz Gyula) is ennek a jele. Jellemző, hogy ekkor fejlődött ki -mostani szóval élve- a teljes arculattervezés.
Sokan emlékezhetnek a Rákóczi út elején a Verseny Áruház oromzatának emblémájára 'az elszakíthatatlan ruha', amely eredetileg a helyén működött Gutmann J. és Társa ruházati áruház jellegzetessége volt. Az épület és a portál egyszerre épült ugyanazon építész tervei szerint (Wälder Gyula, 1936-37), amely egyre gyakoribbá vált, így valósulhatott meg az összhang. Sajnos az együttesből mára szinte semmi sem maradt meg eredeti állapotában.
Különös története van a Teréz körút 4-6 szám alatti textil áruháznak. A két tulajdonosnő (Herzman Erzsébet és Goldberger Mariska) keresztnevének két első betűjéből alakult ki nevük az ERMA. Óriási árukészlettel elegáns modern áruházat alakítottak ki. Bizonyára meglepetés lehetett a sarkon a 7x7 négyzetméteres területen a forgószínpad, az egész belső berendezés és a kirakatok akkor ultramodernnek számítottak.
A mai fotókon jól látszik az elegáns felirat mérete, típusa, a főbejáratnál és a sarkon eredetileg része volt a kompozíciónak. Méltánylandó, hogy a Röltex vezetése a nyolcvanas években helyreállíttatta. Nem így a forgószínpad részt, valamint a belső berendezést, sőt mára szinte mindebből alig érzékelhető valami.
A második világháború utáni időszak változásai a portálépítésben is leépüléshez vezettek. A megszünt speciális cégek helyébe állami vállalatok léptek, amelyek sematikus, uniformizált, anyagában igénytelen portálokat hoztak létre. Ezekkel nincs mit kezdeni, talán a 'Csemege kosár' az, amelyik mindenkiben felidézheti a korszakot (Gábor Pál grafikus terve 1952-ből).
Az egykori Filmmúzeumhoz közel, a túloldalon található ez a papírrégiség bolt, sajnos bezárt, pedig igazán szívesen bogarásztam volna benne. Mintha a két világháború közti modern konstruktív szellem folytatódnék, megtetézve a ferde síkokkal. Ez vált egy időben divattá, míg az egyéni, igényes munkák egyre ritkábban fordulnak elő a rendszerváltás után.
Ráday Mihálynak köszönhető, hogy több műemléki, vagy városképi jelentőségű portált hoztak rendbe. Az ő személyiségének, kérdésfeltevéseinek eredménye, hogy egyetemi szinten foglalkoztak a kérdéssel. Ez a portál is ilyen a Molnár utca elején, Sajó Imre tervezte 1992-ben Moholy-Nagy ösztöndíjasként. Eredetileg az ívelt vonalban csupasz téglafal fémkeretbe foglalva jelezte az anyagszerűséget, a bejárat mellett pedig az eredeti faborítás maradt meg, míg a kirakat modern, ferde üvegfalat kapott. Sajnos többszörösen megváltozott azóta, amint azt a mostani fotó mutatja.
Végezetül egy kiemelkedően kultúrált megoldás a Szent István Bazilika közelében. Az eredeti falakat teljes mértékben tiszteletben tartva egy üvegfal került elé minden tartószerkezet nélkül. A galéria teljes átláthatósága a környezetbe illeszkedése, mégis modern, elegáns megoldása példaértékű.
Azzal kezdtük a sorozatot, hogy mindenki nézzen körül környezetében. Mit lát? Remélhető-e, hogy a gazdasági nehézségek után újra több figyelmet szentelnek a portáloknak!?
Olvasnivaló:
Ferkai András: Üzletportálok. Városháza, Budapest 1996.
Szilágyi István: Régi boltok krónikája. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest 1986.
Sajnos, tiszavirág-életű boltok és igénytelen, sőt minősíthetetlen kirakatok jellemzik a mai állapotokat. Sopronban néhány évvel ezelőtt volt egy városfejlesztési dolgokkal foglalkozó összejövetel, ahol én is felvetettem, valamilyen módon tervezni kéne legalább a Várkerület portáljait és engedélykötelessé tenni a változtatásokat. Annyi valósult meg belőle, hogy az AMI, vagyis az egyetem művészeti karának hallgatói készítettek ilyen terveket. Hogy eljutott-e a város megfelelő asztalára, nem tudom. Vannak azonban jó példák. Winkler Gábor tervezte meg a BÁV soproni zálogházának irodáját és kirakatát abban a házban, amit az édesapja tervezett az 1940-es évek elején. Alkalomadtán küldök róla képet. Sajnos, a jó forgalmú és igényes antikváriumot megszüntette a cég az ezredforduló tájékán.
VálaszTörlésKedves Éva! Szíves örömest venném a képeket, remélhető, hogy megér egy 'különkiadást'! :-)
VálaszTörlés