Szórd szét kincseid, a gazdagság legyél te magad Weöres Sándor

2013. február 19., kedd

Profik és dilettánsok / 50 év Fluxus

 Fluxus! "Antikunst" ist auch Kunst
Staatsgalerie Stuttgart, 2012 december 1 - 2013 május 28

A legfontosabb a Fluxus-ban, hogy senki sem tudja, mi az. Robert Watts

New York, 1960 októbere. Litván emigráns művészek egy progresszív irodalmi magazin nevén gondolkodnak. Legyen Fluxus a neve, javasolja George Maciunas, aki alkalmazott grafikusként keresi kenyerét és máris látja szeme előtt a logót: izgalmasan összerakható betűk és a híres naptárról ismert maja isten, amint bandzsítva kinyújtja a nyelvét...
De nem tudnak megegyezni. Se a lap mikéntjében és hogyanjában, sem az elnevezésben.
A szó  fluxus, mely litvánul beöntést jelent, azonban benne marad a levegőben és a szellemi gyomormosás szinonímája azóta is.  


A kiállítás katalógusa a szerző fluxus befőttjeivel
 Az volt a legjobb a fluxusban, hogy teljesen mentes volt 
az etnikai és nemi megkülönböztetéstől. 
A fluxus mindenki előtt nyitva állt, aki hasonlóan gondolkodott  életről és művészetről - idézik Mieko Shinomit a stuttgarti Fluxus kiállítás katalógusában.
A japán művész Yoko Ono révén került a New York-i események epicentrumába.
A Beatles feloszlásáért igazságtalanul felelőssé tett, sokoldalú és minden újra nyitott művész kezdetektől befolyásoló szerepet játszott
a mozgalomban.
Alkotó emberként különleges performaszok (Cut piece), iránymutató művek és kiállítások szellemi anyja volt, mielőtt John Lennonnal megismerkedett.  A Chamber Streeten bérelt lakásában John Cage, Nam Jun Paik, Dick Higgins és Alison Knowles adták a kilincset egymásnak.
Begyógyítja az idő  a sebeket? -kérdezték a  80. születésnapját berlini koncerttel ünneplő Yoko Ono-tól.
Egyáltalán nem - mosolyodott el.
Azt hiszem, az idő megsebez minden gyógyítót -volt a rá jellemző válasz.

A stuttgarti kiállítás anyagát egy helyi fogorvosnak, Hanns Sohmnak (1921-1999) köszönhetjük, aki a hatvanas, hetvenes években gyűjtött mindent, ami az ellenkultúra, hatvannyolcas művészet, neo-dada, fluxus, happening kategóriába belefért. Gyűjteménye, melyet 1981 óta birtokol a Staatsgalerie, számos rendkívüli tárlat alapanyaga azóta is.

Maciunas képzettsége alapvetően meghatározta a műfaj vizuális arculatát. Vonzalma a Bauhaus esztétikája és a letisztult tipográfiai elemek iránt iránymutató volt és maradt. Fluxus művészek, mailartisták követik ma is
kitaposott ösvényét, használják logóit, sokszorosítják maja figuráját.
A játékos elemek, a hétköznapi tárgyak új összefüggésbe helyezésének vágya és készsége olyannyira szabaddá teszi a szellemet, hogy aki Mr. Fluxus vezérelvét - a fluxus nem műfaj, hanem életforma - magáévá tette, nem tud többé a régi módon működni.

Wolf Vostell: Happening jegyzetfüzet 1965
A művészet élet. Az élet művészet. Erősíti meg a kijelentést Wolf Vostell (1932-1998), a dokumentált happeningek és a dekollázs német nagymestere.



A Fluxus  ma is mozgásban levő szellemi irányzat. Keith Buchholz amerikai művész és kurátor rendszeresen rendez Fluxus fesztiválokat Amerikában, 2011-ben pedig Maciunas szülőhelyén, a litvániai Kaunasban szervezett  biennálét a város nagy szülöttjének  tiszteletére.

A Yoko Ono 60 éves munkásságát bemutató retrospektív kiállítás május 12-ig látható a frankfurti Schirnben.

1 megjegyzés:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...