– Láng Eszter „Engrám. Honvágy a Paradicsomból” című kiállítása elé –
Munkák a kiállításról |
Ahhoz elég
sokat próbáltam, hogy szakaszolható legyek – mondja József Attila. Pontosabban:
énekli Cseh Tamás, József Attila nevében. Egészen pontosan, énekli Cseh Tamás
saját dallamára Bereményi Géza azon dalszövegét, amelynek az a címe: József
Attila. Az állítás azonban ettől még mindhármukra igaz. Ez benne a szép. Meg
persze az, ha úgy érezzük, a nevünkben is szólnak. Láng Eszter így érzi. Ezért
gyűltünk ma össze itt.
Láng Eszter
persze sokkal szerényebb és szelídebb annál, hogy ezt ki is mondja. Azt tudniillik,
hogy művészetének már korszakai vannak, hogy eddigi életműve immár szakaszolható.
Nem mondja tehát, ám megmutatja; alkotó emberként mást mit is tehetne. Nem erőszakoltan,
felcímkézve, hanem finoman, a helyenként mégoly komoly hangütés ellenére is
játékosan, elegánsan, könnyedén. Felmutatja, honnan indult, miféle tájakon
kószált a köztes időben, s azt is, éppen merrefelé, milyen kereszt-utakon szokott
időzni mostanság. Vagyis azt, miként fest ma Langianum, a saját világ, amelyben
szabadon lehet barangolni.
Egyfajta
összegzés ez a tárlat, az engram – az emlékezetbe bevésett tapasztalatok,
illetve az ezekből lepárolt alkotások – terrénumának feltérképezése, de sokkal inkább
körbepillantás, mintsem visszanézés. És van min körbepillantani, hiszen a már
próbált utak, módok, megközelítések izgalmasan szerteágazóak.
Ott vannak
mindjárt az elején a színes pasztellképek melegbe burkolós, lágyított kontúros,
boldogságos lapjai, talán egyenest a Paradicsomból, a maguk tiszta formáival, gömbölydeden
szikár ritmusaival. Aztán az elektrografikák szürkeárnyalatosba forduló világának
lendületes, ihletett ívei. A kontraszt később tovább mélyül, a nagylélegzetű
installációk már tisztán feketékből és fehérekből építkeznek, jóllehet az
üzeneteik nagyon is árnyaltak. S felkerült a palettára a minimalista
performansz is, mint a szó legteljesebb értelmében a kiállás szimbóluma:
kiállás az értékekért, az emberért, önmagunkért.
Ez utóbbi is
azt bizonyítja, hogy a technikai kapcsolódásoknál fontosabbak az emberi és
eszmei kötődések. Torok Sándor óvó tekintete és pasztellkrétát lendítő keze,
Borbély Szilárd és Géczi János mondatfűzése, Radnóti és az erőltetett menetben elhurcolt
többiek fájdalma is felsejlik Láng Eszter munkáiból, amelyek egyaránt képesek
őszinte bánattal elsiratni a feláldozott fákat és meggyászolni az elpusztított
embertársakat.
Tévednénk
azonban, ha az eddigi alkotói ívre úgy tekintenénk, mint amelyikben a színek
kifakulnak, s fokozatosan átadják helyüket a komor tónusoknak. A fekete-fehérbe
forduló univerzum itt nem a világtól való elfordulást jelenti, hanem egyfelől a
letisztultságot és az elmélyedést, másfelől az új utak keresését: annak
firtatását, vajon el lehet-e mondani ugyanazt a mondatot két szóval, két
színnel is.
Az itt és
most felvillantott formai jegyek nem kizárják az előzményeiket, hanem
felerősítik azok hatását. A fekete-fehér alkotások mellett folyamatosan
születnek színes képek is. A legújabb könyvművészeti alkotások már ismét
erőteljes vörösökkel, zöldekkel és sárgákkal hívják fel magukra a figyelmet,
mint ahogyan a számítógép közbeiktatásával készült munkák is visszaszínesednek.
Mert Láng
Eszter művészete, mint ahogyan ő maga is, ízig-vérig életigenlő, pozitív és
szabad. Az idő talán csak annyit tesz hozzá mindehhez, hogy mindeközben egyre
bölcsebbé válik, anélkül azonban, hogy kíváncsiságából, nyitottságából bármit
veszítene. Ez a kíváncsiság ma már rá mer csodálkozni a végső nagy kérdésekre
is, ám a válaszokat nem sulykolni igyekszik, hanem párbeszédre nyitottan
együttgondolkodásra hív. És ebben mindig benne van, hogy újabb kérdések
adódnak, s újabb ösvények nyílnak Langianumban, amelyeken érdemes elindulni.
Visszakanyarodva
Cseh Tamáshoz, annyit tehát megerősíthetünk: Láng Eszter valóban sokat próbált
már, s így munkássága akár szakaszolhatónak is tűnhet, ám hogy „elég sokat”
próbált volna, azt alighanem ő utasítaná vissza elsőként. Ilyen értelemben ez
az összegző tárlat valójában erőgyűjtés: rövid pihenő az új próbák előtt.
Zsubori Ervin
Elhangzott 2014. szeptember 17-én Budapesten, a Magyar Műhely Galériában, Láng Eszter „Engrám.
Honvágy a Paradicsomból” című kiállításának megnyitójaként
Képek a megnyitóról (Fotók: Torma Cauli László) |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése