Inside out / New York, Times Square 2014 |
Nyilvánosság előtt csak kalapban és napszemüvegben mutatkozik, nevéből csak a kezdőbetűket ismerjük: JR.
Úgy indult, mint a többiek; graffitikkel. Aztán talált a párizsi metrón egy fényképezőgépet, amivel elkezdte dokumentálni
a munkáit.
Mikor 2004-ben kitörtek a zavargások Párizs külvárosában,
portrékat készített a - többségben - arab és afrikai származású, Franciaországban született fiatalokról, s az azokból nyomtatott gigantikus posztereket felragasztotta a falakra.
Eleinte csak a helyszínen, később a jómódúbb kerületekben is:
lássátok, ez van odakinn!
Plakátjait eleinte eltávolította a város a falakról, később azonban felismerve az akció erejét, adtak neki egy szabad felületet a városháza környékén, hogy szembesítse a lakosságot az egyenlőtlenségek nyilvánvalóságával.
28 Millimeters, Portrait of a Generation 2004 |
2007-ben a Közel-Keleten azonos foglalkozású embereket fényképezett. Zsidó tanárokat, arab kereskedőket, vallási vezetőket. A képekkel teletapétázta a zsidókat és palesztinokat elválasztó falat. Face to Face (Szemtől szembe) című projektje után a Rio de Janeiro-i favelák asszonyai lettek a hősei: ők néznek le ránk a romos falakról. Aztán jött Kenya, Liberia, Sierra Leone, India, Kambodzsa.
Aki tavaly ellátogatott Európa kultúrális fővárosába, Marseille-be, a város lakóinak saját fotóit nézegethette a falakon.
A francia művész elgondolkodtató, tudattágító munkái március eleje óta a baden-badeni Frieder Burda Múzeumban láthatók.
Unframed Baden-Baden címen a kiállítás kikúszott az utcára is.
A marseille-i tapasztalatokat folytatva Baden-Baden polgárainak a francia-német barátságot szimbolizáló fényképei láthatók a város különféle pontjain.
Utcán játszó francia kislány 1952-ben |
Háborúk, erőszak, oda-vissza ható ambivalens érzelmek kísérik évszázadokon át.
A két nép generációkon keresztül háborús ellenségekként érzékelte egymást, melynek egy okos politikai húzás, az1963-ban De Gaulle és Adenauer által aláírt Elysée-szerződést vetett véget, mellyel a két politikus letette az Európai Unió alapkövét is.
Francia katonák Baden-Badenben 1945 |
Francia katonák segítenek az 1948-as árvíz idején |
Gyerekszereplők egy rádiójáték felvételén 1951-ben |
De vissza a művészethez!
JR kiállításának van egy interaktív része is, a földszintre ugyanis betoltak egy nyomtatóval összekötött fotóautomatát, ahol mindenki elkészítheti a saját portréját.
Kiállítás és utcai fotók: Lakner |
A kirándulásról hazatérve e-mail várt minket, ami egy linkhez vezetett, ahol a saját portrénkon kívül viszontláthattuk az összes embert, akivel sorban álltunk a kamera előtt, akiknek néztük, hogy jön ki a nyomtatóból a portréja, akik velünk együtt bóklásztak a városban poszterrel és térképpel kezükben, hogy szemügyre vegyék a badeniek fotóit a szikrázó napsütésben.
Igazi közösségi érzés volt, ahogy azt JR elképzelte.
A művész legújabb projektje a párizsi Pantheon kitapétázása. Aki fel akar kerülni a falakra, itt máris jelentkezhet:http://www.au-pantheon.fr/fr/
A kiállítás június 24-ig tart nyitva.
Nagyszerű! Örülök, hogy van ilyen út is a street artosok előtt... és jobb a fotó-plakát, mint az alig eltávolítható festékfújás. Köszönjük!
VálaszTörlésIgen, szerintem is egy magasabb szint ez.
TörlésJR hozzáad a város látványához, nem elcsúfítani, megbotránkoztatni akar, hanem elgondolkodtatni, s mindezt egy magas esztétikai szinvonalon kigondolt koncepció mentén.