Szórd szét kincseid, a gazdagság legyél te magad Weöres Sándor

2014. március 18., kedd

Az utca embere

Inside out / New York, Times Square 2014
 Művészetem nem változtatja meg a világot, de talán rávezet, hogy másképp lássuk, meg az embereket is benne. - mondja a világ egyik leginnovatívabb street art művésze.
Nyilvánosság előtt csak kalapban és napszemüvegben mutatkozik, nevéből csak a kezdőbetűket ismerjük: JR.

Úgy indult, mint a többiek; graffitikkel. Aztán talált a párizsi metrón egy fényképezőgépet, amivel elkezdte dokumentálni
a munkáit.


Mikor 2004-ben kitörtek a zavargások Párizs külvárosában,
portrékat készített a - többségben - arab és afrikai származású, Franciaországban született fiatalokról, s az azokból nyomtatott gigantikus posztereket felragasztotta a falakra.
Eleinte csak a helyszínen, később a jómódúbb kerületekben is:
lássátok, ez van odakinn!
Plakátjait eleinte eltávolította a város a falakról, később azonban felismerve az akció erejét, adtak neki egy szabad felületet a városháza környékén, hogy szembesítse a lakosságot az egyenlőtlenségek nyilvánvalóságával.

28 Millimeters, Portrait of a Generation 2004 
Ettől kezdve tudta, hol a helye és mi a dolga.
2007-ben a Közel-Keleten azonos foglalkozású embereket fényképezett. Zsidó tanárokat, arab kereskedőket, vallási vezetőket. A képekkel teletapétázta a zsidókat és palesztinokat elválasztó falat. Face to Face (Szemtől szembe) című projektje után a Rio de Janeiro-i favelák asszonyai lettek a hősei: ők néznek le ránk a romos falakról. Aztán jött Kenya, Liberia, Sierra Leone, India, Kambodzsa.

Aki tavaly ellátogatott  Európa kultúrális fővárosába, Marseille-be, a város lakóinak saját fotóit nézegethette a falakon.

A francia művész elgondolkodtató, tudattágító munkái március eleje óta a baden-badeni  Frieder Burda Múzeumban láthatók.



















Unframed Baden-Baden címen a kiállítás kikúszott az utcára is.
A marseille-i tapasztalatokat folytatva Baden-Baden polgárainak a francia-német barátságot szimbolizáló fényképei láthatók a város különféle pontjain.

Utcán játszó francia kislány 1952-ben
A mai német-francia barátság hosszú és viszontagságos folyamat végeredménye.
Háborúk, erőszak, oda-vissza ható ambivalens érzelmek kísérik évszázadokon át.
A két nép generációkon keresztül háborús ellenségekként érzékelte egymást, melynek  egy okos politikai húzás, az1963-ban De Gaulle és Adenauer által aláírt  Elysée-szerződést vetett véget, mellyel a két politikus letette az Európai Unió alapkövét is.

Francia katonák Baden-Badenben 1945
Francia katonák segítenek az 1948-as árvíz idején
Gyerekszereplők egy rádiójáték felvételén 1951-ben





De vissza a művészethez!
JR kiállításának van egy interaktív része is, a földszintre ugyanis betoltak egy nyomtatóval összekötött fotóautomatát, ahol mindenki elkészítheti a saját portréját.




















Kiállítás és utcai fotók: Lakner





















A kirándulásról hazatérve e-mail várt minket, ami egy linkhez vezetett, ahol a saját portrénkon kívül viszontláthattuk az összes embert, akivel sorban álltunk a kamera előtt, akiknek néztük, hogy jön ki a nyomtatóból a portréja, akik velünk együtt bóklásztak a városban poszterrel és térképpel kezükben, hogy szemügyre vegyék a badeniek fotóit a szikrázó napsütésben.
Igazi közösségi érzés volt, ahogy azt JR elképzelte.

A művész legújabb projektje a párizsi Pantheon kitapétázása. Aki fel akar kerülni a falakra, itt máris jelentkezhet:http://www.au-pantheon.fr/fr/


A kiállítás június 24-ig tart nyitva.

2 megjegyzés:

  1. Nagyszerű! Örülök, hogy van ilyen út is a street artosok előtt... és jobb a fotó-plakát, mint az alig eltávolítható festékfújás. Köszönjük!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, szerintem is egy magasabb szint ez.
      JR hozzáad a város látványához, nem elcsúfítani, megbotránkoztatni akar, hanem elgondolkodtatni, s mindezt egy magas esztétikai szinvonalon kigondolt koncepció mentén.

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...