Szórd szét kincseid, a gazdagság legyél te magad Weöres Sándor

2012. április 19., csütörtök

Újranézve : Fahrenheit 451


Rendezte:François Truffaut 1966 


Truffaut filmje egy utopisztikus társadalomban játszódik, melynek lakói gondtalanok és kiegyensúlyozottak, aktív szereplői lehetnek a tévéből naponta sugárzó szappanoperának, ha pedig az előírt közérzetjavító tablettából túl sokat vennének be, szakavatott személyzet gondoskodik a tökéletes gyomor-és agymosásról, amitől másnap újra minden szép lesz. Ebben a tökéletes rendben egyetlen zavaró tényező van csak: vannak, akik könyveket olvasnak. Hogy kik ezek, azoknak fényképét kötelességtudó polgártársak dobják be a nyilvánosan elhelyezett postaládákba, s másnap máris megjelennek nála a tűzoltók, felkutatják a titkos könyvtárakban, rafinált helyeken elrejtett Proust-okat, Shakespeare-eket, Mark Twain-eket, Nabokov-okat és Tolsztoj-okat, majd látványos tüzeket raknak belőlük. A könyvek 451 Fahrenheit fokon égnek. Innen a címe a Ray Bradbury novellájából készült fantasztikusan kortalan adaptációnak.

 Harmonikus a táj, szelídek a szereplők, ebben a filmben nincsenek hideg fémszínek, véres, izzadt, leharcolt hősök, durvaság, izgalom, lánglelkű, tüzes szemű forradalmárok.
Nem mutat mást, mint hogy hova vezet, ha egy társadalom szép lassan leszokik az önálló gondolkodásról meg a kultúra élvezetéről egy biztos és veszélytelen életért cserébe.
Montag (Oscar Werner), a tűzoltó egy reggel munkábamenet megismerkedik Clarisse-szal (Julie Christie), a tanítónővel, aki mindent tudni akar és olvas. A férfi a következő bevetésen magához veszi Dickens Copperfield David című könyvét.
Azok, akiknek sikerül kimenekülni a társadalomból, mind megtanulnak egy könyvet kívülről, hogy átmenekítsék az emberiség tudását egy jobb korba, amikor azt meg lehet majd újra osztani másokkal. Montag Edgar Allan Poe Fantasztikus történeteit választja.

Ti mit vinnétek át?


4 megjegyzés:

  1. Ez egy jó kérdés....szerintem magyar szerző művét. Talán az Ajtót Szabó Magdától.Te?:)

    VálaszTörlés
  2. Mozimániás életem legmeghatározóbb élménye volt ez a film, talán 8-9 évesen, rövidnadrágban a Fény mozi elsö sorában láttam elöször. Akkor azon nyomban be tudtam volna költözni a könyvemberek közé, mint Astrid Lindgren Kalle Blomquist-ja, de Téli Berek vagy a Repülö osztály is gond nélkül lehettem volna, ezeket a könyveket évente elolvastam és szinte kívülröl tudtam.

    Ma inkább Aldus Huxley Szép új világ-ját menteném meg. Csak az a gond ezekkel a remekmüvekkel, hogy akiknek leginkább szükségük lenne rájuk, azok nem nézik, nem olvassák, nem értik öket...

    VálaszTörlés
  3. Hogy mit? Hát azt, a fogamban tartva, a túlsó partra!
    Ebből a fahrenheites témakörből a Brazil c. Terry Gilliam filmet, amit sajnos a mai fiatalok kevesen ismernek.

    VálaszTörlés
  4. Bevallom, kicsit csalódott vagyok, több kommentet reméltem most (is), de be kell látnom, egy kultúrblog mégiscsak pusztába kiáltott szó.
    Hármotokhoz kapcsolódva én A Holdpalota című Paul Auster regény lennék, a jelenlevő gyerekek érdekében pedig -ha agykapacitásom engedi - Erich Kästner Emberke/Emberke meg a kislány című könyvduóját tanulnám meg.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...