Szórd szét kincseid, a gazdagság legyél te magad Weöres Sándor

2011. május 17., kedd

Ernst Múzeum, Derkovits Ösztöndíjasok

Ígértem az előző bejegyzésben, hogy írok az Ernst Múzeum Derkovits Gyula Képzőművészeti Ösztöndíjasok beszámoló kiállításáról. Azért késlekedtem, mert igazából gondjaim vannak. Először is a kiállítás felkavart -ezt máris lehet a kiállítás javára írni-, másodszor nem tudtam több nap után sem rendezni a gondolataimat -ez is a kiállítás miatt van (?)-, ráadásul a szubjektivitásomat sem sikerült az épületen kívül hagyni. Ez a képekben is megmutatkozik, otthon derült ki, hogy a nekem szimpatikus alkotók munkáiról készítettem fotókat.
Mi is okozta a gondot számomra? Kezdetnek felsorolnék néhány kifejezést, amit felírtam, hogy majd kibontok: durván közvetlen, őszinte, nyílt; direkt módon; indulat, borzalmas, erős; látlelet, szex, romák, politika; szeretem a fiatalokat; összművészet; hányinger, mérgezés. Ez legutóbbiba megkapaszkodnék, ilyen direkt módon megélni mérgezett világunkat, felvet egy gondolatsort. Egy jelenséget, kort, környezetünket látleletként felmutatni, mint szörnyű mérgezést, lehet, de válasz, véleményalkotás nélkül (!?), felmerülhet az a gondolat, hogy az alkotó is a méregkeverők közé tartozhat. Megváltoztatja-e ezt a művészi megfogalmazás? Egy példa, ami végigkísért a kiállításon egy videofilm, amelyen egy erdei sétaúton az illető meglát egy magyar zászlót és artikulálatlanul üvölteni kezd. Ezt az egész kiállítás alatt 30-50-szer lehetett hallani. Ennyi.

Van más példa is, a légyölő galócakislány látvány megdöbbentő (Fülöp Gábor szobrász munkája) és egyértelmű, NEM!

Első felindulásom után azért sokminden másról is szól a kiállítás, az útkeresés most is, mint minden évben jellemző, a digitális technika és a hagyományos festészet együtt, megelevenednek -részben- a festett képek. Egyik-másik mű még kiforratlan, nem felel majd meg, gyanús, hogy a szűkülő keretek miatt is kimarad a következő évi ösztöndíjból. Fotósorozat, installáció, animáció, táblaképek, szobrok, sok új megoldással egyéni szemlélettel jellemzi a kiállítást.


Az egyéni útkeresések közül mutatnám meg Lóránt Anikó műveit.

A legérdekesebb számomra Takács Szilvia munkái voltak.

A falra akasztott gipsz féldomborművekre vetített fotók, részben digitálisan átalakítva meglepő látványt nyújtottak.

Érdemes ugyanazon a fehér gipszalapon több képet is tanulmányozni, élmény.
Kissé elragadtak az indulataim az elején, de aggódom a jövőért, a művészetért. Jó lenne, ha minden kiállítás ennyire megmozgatná a látogatókat. Legközelebb jobban kinyitom a szemem, mindenre jusson elég figyelem. Én a fiatalok mellett állok, idézem egy jóbarát szavajárását: Hajrá!
Nyitva május 29-ig.

3 megjegyzés:

  1. "Egy jelenséget, kort, környezetünket látleletként felmutatni, mint szörnyű mérgezést, lehet, de válasz, véleményalkotás nélkül (!?), felmerülhet az a gondolat, hogy az alkotó is a méregkeverők közé tartozhat."
    Igen. Ez egy nagyon fontos mondat.
    Egy általunk jól ismert fotóművész mondta nekem egyszer: amikor elkezdtem fotózni, elhatároztam, hogy én nem fogok ronda dolgokat fényképezni.
    Tartja magát ehhez ma is, szépen fényképezi még a csúnyát is és ezzel többet használ a nézőinek, mintha az ellenkezőjét tenné.

    VálaszTörlés
  2. A művészet sem kerülheti el a borzalmakat, ez alkati és személyes sorskérdés is, de akkor is át kell vinni egy alkotói szellemiségen.

    VálaszTörlés
  3. A Kikötő Online kritikája is megerősíti Laci véleményét:http://www.kikotoonline.hu/karc/vizualis-muveszetek/tarlatkritika/the-winner-takes-it-all

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...