A pénteki kultúr-délután apropója az idei Arnolfini Fesztiválon (13. Föld) ajándékba kapott Partnerjegy felhasználása volt, a Szépművészeti Múzeumban A nyolcak kiállítást tekintettük meg Galina lányommal. Köszönet a szponzoroknak!
Természetesen a férfiember ért oda előbb, az oszlopok alatt kényelmes fotelban vártam a leányt, ahonnan képeslap értékű látványban gyönyörködtem. (Jut eszembe, a Műcsarnokban most nyílt meg a "Sírba visztek" kiállítás a Bizottság zenekar és képzőművészek tárlata.)
Mivel túl közelről érint a festészet ügye, csupán néhány szubjektív megjegyzésre vállalkozhatom a Nyolcak kapcsán. Érdemes volt elmenni. Meglepett a kiállított anyag egysége, különösen a kezdeteknél. Végiggondolva az időszakot valóban felforgathatta a közvéleményt és a hivatalos szerveket. Néhányuk élettörténetét nem ismertem ennyire, megdöbbenve olvastam az alkotói életek fordulatait. Az aktokkal foglalkozó teremben egy 4-5 éves forma kisfiú megkérdezte: Papa miért meztelen minden néni?, a választ nem hallottam. A csendéleteknél felfigyeltem egy nagyon Cézanne-os képre, amiről kiderült, hogy tényleg az, többekre erősen hatott a Nyolcak közül.
A rendezést kiválónak tartom, a szövegek is nagyon jók, a műtárgyvédelem is (légzsilip, légkondícionálás, őrzés) mintaszerű. Élmény volt, a nyitvatartási idő utolsó perceit is kihasználtuk.
A kiállítás után úgy döntöttünk megnézzük a Műjégpálya épületét, hiszen a híres objektum felújítása körül sok probléma volt. A lányom részese volt, amikor az Unokáink sem fogják látni című, -sajnos megszűnt- műsor elkezdett foglakozni a témával. A látvány meggyőzött, hogy talán most már minden rendben van az épület körül.
Különös, úgy látszik ez alkalomra rendelt élményt jelentett az éppen bontás alatt álló Art on Lake - Művészet a tavon kiállítás, amelyet szintén a Szépművészeti Múzeum rendezett. A részben leeresztett víz és még néhány álló mű mindkettőnket megihletett. Ez a fotó Galináé...
...ez pedig az enyém. A kacsanyomok látványa, a víz hiánya egészen más viszonyokat teremtett.
A kacsák a további séta során is témát szolgáltattak Galinának a fotózáshoz. Éppen ekkor merültek le a fotómasinájának elemei, úgyhogy az enyémet kapdostuk ki a másik kezéből a továbbiakban.
Példa rá ez a kép, mindketten több felvételt készítettünk az Andrássy úton található két épület ellenpontos közösségéről. Jellemző, hogy az övé lett a jobb. Egyébként a Kogart Ház volt a cél, hogy vajon milyen aktuális kiállításuk van most. Végül kevésbé ez keltette fel a figyelmünket, mint az, hogy terjeszkednek, már a mellettük lévő csodálatos villa is az övék lett.
->Kis földalatti->Deák-tér->Erzsébet tér->Gödör Club a további útvonal, mert az előző heti látogatásom során egy kiállítást -mégpedig Richard Kunstar, Reactor4- nem néztem meg. Erre most került sor, Csernobilról készült fotók. Megdöbbentő! A fényviszonyok miatt bemozdultak a képek, ezért inkább egy feldolgozással érzékeltetem az élményt.
Az igazi cél azonban a d'Watt Nemzetközi Kortárstánc és Cirkusz Találkozó volt, amelyről egészen véletlenül értesültem. Fiatalok újszerű előadásmódja tette elevenné a hagyományos cirkuszi jeleneteket. A héttérben az előbb említett kiállítás.
A gyümölcskoktélok szopogatása és az előadás közben besötétedett és egy elképesztő mutatványt adtak elő többen is két villanyoszlopra kifeszített szalagon a magasban. Mikor a képet előszőr láttam meg a gépemen, a keresztrefeszítés jelenete ugrott be.
Kezd hűvös lenni, menjünk haza... érdekes délután volt.
Természetesen a férfiember ért oda előbb, az oszlopok alatt kényelmes fotelban vártam a leányt, ahonnan képeslap értékű látványban gyönyörködtem. (Jut eszembe, a Műcsarnokban most nyílt meg a "Sírba visztek" kiállítás a Bizottság zenekar és képzőművészek tárlata.)
Mivel túl közelről érint a festészet ügye, csupán néhány szubjektív megjegyzésre vállalkozhatom a Nyolcak kapcsán. Érdemes volt elmenni. Meglepett a kiállított anyag egysége, különösen a kezdeteknél. Végiggondolva az időszakot valóban felforgathatta a közvéleményt és a hivatalos szerveket. Néhányuk élettörténetét nem ismertem ennyire, megdöbbenve olvastam az alkotói életek fordulatait. Az aktokkal foglalkozó teremben egy 4-5 éves forma kisfiú megkérdezte: Papa miért meztelen minden néni?, a választ nem hallottam. A csendéleteknél felfigyeltem egy nagyon Cézanne-os képre, amiről kiderült, hogy tényleg az, többekre erősen hatott a Nyolcak közül.
A rendezést kiválónak tartom, a szövegek is nagyon jók, a műtárgyvédelem is (légzsilip, légkondícionálás, őrzés) mintaszerű. Élmény volt, a nyitvatartási idő utolsó perceit is kihasználtuk.
A kiállítás után úgy döntöttünk megnézzük a Műjégpálya épületét, hiszen a híres objektum felújítása körül sok probléma volt. A lányom részese volt, amikor az Unokáink sem fogják látni című, -sajnos megszűnt- műsor elkezdett foglakozni a témával. A látvány meggyőzött, hogy talán most már minden rendben van az épület körül.
Különös, úgy látszik ez alkalomra rendelt élményt jelentett az éppen bontás alatt álló Art on Lake - Művészet a tavon kiállítás, amelyet szintén a Szépművészeti Múzeum rendezett. A részben leeresztett víz és még néhány álló mű mindkettőnket megihletett. Ez a fotó Galináé...
...ez pedig az enyém. A kacsanyomok látványa, a víz hiánya egészen más viszonyokat teremtett.
A kacsák a további séta során is témát szolgáltattak Galinának a fotózáshoz. Éppen ekkor merültek le a fotómasinájának elemei, úgyhogy az enyémet kapdostuk ki a másik kezéből a továbbiakban.
Példa rá ez a kép, mindketten több felvételt készítettünk az Andrássy úton található két épület ellenpontos közösségéről. Jellemző, hogy az övé lett a jobb. Egyébként a Kogart Ház volt a cél, hogy vajon milyen aktuális kiállításuk van most. Végül kevésbé ez keltette fel a figyelmünket, mint az, hogy terjeszkednek, már a mellettük lévő csodálatos villa is az övék lett.
->Kis földalatti->Deák-tér->Erzsébet tér->Gödör Club a további útvonal, mert az előző heti látogatásom során egy kiállítást -mégpedig Richard Kunstar, Reactor4- nem néztem meg. Erre most került sor, Csernobilról készült fotók. Megdöbbentő! A fényviszonyok miatt bemozdultak a képek, ezért inkább egy feldolgozással érzékeltetem az élményt.
Az igazi cél azonban a d'Watt Nemzetközi Kortárstánc és Cirkusz Találkozó volt, amelyről egészen véletlenül értesültem. Fiatalok újszerű előadásmódja tette elevenné a hagyományos cirkuszi jeleneteket. A héttérben az előbb említett kiállítás.
A gyümölcskoktélok szopogatása és az előadás közben besötétedett és egy elképesztő mutatványt adtak elő többen is két villanyoszlopra kifeszített szalagon a magasban. Mikor a képet előszőr láttam meg a gépemen, a keresztrefeszítés jelenete ugrott be.
Kezd hűvös lenni, menjünk haza... érdekes délután volt.
Én hallottam a kisfiú kérdésére adott atyai választ: "Tudod, kisfiam, a festőket rendkívül érdekli a bőr mint felület...és meztelenül többet tudnak belőle megmutatni."
VálaszTörlésa leány, a jó kis délután részese
Én pedig tegnap voltam a zárórendezvényen ahol bemutatták a Nyolcakról készített dokumentumfilmet. Érdekes, lendületes film, nem pedig egy mozgóképes katalógus.
VálaszTörlésA Nyolcak nyomában
magyar dokumentumfilm, 61 perc, HD formátum, angol felirattal
Rendező: Szalay Péter
Rendező tudományos munkatársai: Barki Gergely, Schilling Sára
Operatőr: Nagy Ernő H.S.C.
Vágó: Szalay Péter
Dramaturg: Hidas Ildikó
Narrátor: Bíró Kriszta, Mácsai Pál
Producer: Barki Gergely és Schilling Sára
Zene: Bartók Béla, Weiner Leó, Sonoton
Kiadó: Szépművészeti Múzeum és a Kultúra 2008 Művészeti Szolgáltató Nonprofit Kft.
Készítette a Dada Film
Szakmai közreműködők: Barki Gergely, Molnos Péter, Passuth Krisztina, Rockenbauer Zoltán
Jó kis napotok volt!
VálaszTörlésÖrömmel látom, hogy idén Karácsonykor már fogunk korizni a Ligetben!
Jóval kisebb és ezért áttekinthetőbb volt, mint az eredeti pécsi kiállítás.Inkább csak a csúcsokra koncentrált, Pécsett pedig kiraktak mindent, amit találtak. Itt inkább az olajok domináltak, ott sokkal több rajz, vázlat, tanulmány volt. Ezekből azért nekem hiányzott néhány.
VálaszTörlésG.J.
A Nyolcak nekünk is nagyon bejött! Az Arnolfini fesztivál másnapján néztük meg. Régóta az egyik legjobb festészeti kiállításnak tartom, amit láttam ott! Hasonló dolgok tűntek fel: Az elágazó életutak, a nagyon gondos és koncepcionális kurátori munka és ugyanaz az érzés: Felfigyeltem egy nagyon Cezanne-os képre... :P
VálaszTörlésSzép délután lehetett, ráadásul ilyen kellemes társaságban!